Ştii la ce te pricepi și ai deja un loc de muncă ce ţi se potriveşte? Ai fost vreodată nesigur de cum vorbeşti în limba engleză în timp ce te aflai la un interviu? Andreea Pasere, profesoară la British Council, oferă câteva sfaturi despre cum ar trebui să ne pregătim pentru un interviu de angajare şi care sunt verbele şi expresiile pe care le-am putea folosi pentru a ne descrie pe noi şi aspiraţiile noastre profesionale.
Nu uita să-ţi faci temele!
Printre altele, la interviul de angajare, intervievatorul va fi interesat să ştie de ce vrei să lucrezi pentru compania sau organizaţia respectivă. Dacă te preocupi din timp să faci cercetări, vei fi capabil să vorbeşti despre valorile sau obiectivele companiei. Nu citi doar informaţia de la rubrica „Despre noi”, de pe pagina lor oficială; citeşte despre activitatea lor recentă, află care sunt produsele şi proiectele pe care le promovează şi cine sunt principalii lor clienţi.
Găseşte cuvintele potrivite pentru a vorbi despre experienţele tale!
În loc să vorbeşti în termeni generali, încearcă să foloseşti expresii şi sintagme specifice atunci când îţi prezinţi abilităţile. De asemenea, este important să selectezi abilităţi corespunzătoare postului pentru care candidezi. Expresiile şi verbele de mai jos pot fi utile într-un interviu de angajare, dacă sunt adaptate postului vizat:
I’d like to (Mi-ar plăcea să… am un loc de muncă bine plătit)
I enjoy (Îmi face plăcere să... lucrez cu diverse tipuri de oameni)
I like (Îmi place să... lucrez în echipă)
I don’t want to (Nu vreau să... lucrez la birou)
I would love to (Mi-ar plăcea extrem de mult să... fiu profesor)
I wouldn’t mind (Nu m-ar deranja să... lucrez cu oamenii)
I expect to (Mă aştept să…contribui la dezvoltarea companiei)
I hope to (Sper să…învăţ mai multe din domeniul resurselor umane)
My immediate aim is to (Scopul meu pe termen scurt este să…capăt experienţă)
I plan to (Plănuiesc să…dezvolt o nouă strategie de afeceri)
Unele verbe sunt trecute la infinitiv, altele iau forma care se termină în „ing”, iar altele pe amândouă. Nu este întotdeauna simplu să găseşti regula şi consider că o listă cu formele pe care le pot lua diverse verbe ar fi foarte folositoare.
Cum să vorbești limba engleză cu încredere – Ghid gratuit - Tot ce îți trebuie pentru a-ți dezvolta încrederea în tine atunci când vorbești limba engleză
Obține ghidul
Găseşte cuvintele potrivite pentru a te descrie pe tine şi abilităţile tale!
Ai grijă să nu te lauzi, dar nici să fii prea modest atunci când vorbeşti despre contribuţia ta în cadrul companiei. În loc să foloseşti numai adjective atunci când vorbeşti despre tine: ,,sunt aşa…şi aşa…”, încearcă să te concentrezi pe experienţa ta anterioară şi pe realizările tale. Într-adevăr, este bine să îţi evidenţiezi trăsăturile care ţin de personalitatea ta atunci când te descrii angajatorului tău, dar dacă vrei să faci o impresie puternică, ar trebui să îţi susţii spusele cu exemple clare. Iată câteva adjective pe care le poţi folosi atunci când vorbeşti despre tine. Găseşte exemple relevante, care să aibă legătură cu poziţia pentru care candidezi şi nu uita că astfel îţi poţi evidenţia cel mai bine diferite competenţe.
- Sunt perseverant/ prietenos/ răbdător/creativ/ ambiţios/ calm. De exemplu…
- Sunt o persoană adaptabilă/ un angajat eficient/ un angajat muncitor. De exemplu…
Foloseşte cuvinte în limba engleză corespunzătoare fiecărei situaţii!
Când vorbeşti despre o anumită situaţie, există o serie de cuvinte care ar putea fi extrem de utile, deoarece indică acţiuni de care eşti capabil:
- You may have liaised different people on a particular project or challenge. (Probabil că te-ai asociat cu diverse persoane pentru a duce la bun sfârşit un proiect sau o provocare)
- How did you co-operate together? How were your interpersonal skills put to good use? (Cum aţi cooperat? Cum ţi-ai pus în practică abilităţile de cooperare?)
- Did you plan ahead to prepare? Was everything organised as it should have been? (Cum te-ai pregătit în prealabil? Totul a fost organizat corespunzător?)
- What about regular communication with the people involved? Did you make use of your ability to summarise the project in emails and presentations? (Cum ai comunicat cu cei implicaţi? Te-ai folosit de abilitatea de a rezuma proiectul prin intermediul email-ului şi al prezentărilor?)
- What challenges did you encounter, such as delays or logistical issues? How did you use your problem-solving skills to resolve these difficulties? (Ai întâmpinat dificultăţi precum nerespectarea termenelor limită sau probleme de logistică? Cum te-ai folosit de abilitățile tale pentru a rezolva aceste dificultăți?)
- What did you enjoy about the situation? (De ce ţi-a prins bine experienţa respectivă?)
De asemenea, atunci când vreți să ilustraţi un anume rezultat, vă puteţi folosi de anumite cuvinte:
- A successful event is generally one which is well-organised with strong participation. (Un eveniment este, în general, unul de succes, atunci când persoanele ce se ocupă de organizare sunt foarte implicate.)
- A project has worked well if it has met or exceeded the original goals. (Un proiect a decurs bine dacă obiectivele iniţiale au fost atinse sau chiar depăşite.)
- A meeting might have ended with a series of agreed action points and some positive feedback from those who took part. (O întâlnire se poate încheia cu acordul asupra unor direcţii de acţiune sau cu reacţii pozitive din partea celor ce au luat parte la ea.)
- A previously disorganised office can be transformed by a particular process, system or methodology which you may have designed, supported or taken over. (Un birou care a fost dezorganizat în trecut se poate transforma, atunci când este organizat, susţinut, sau preluat de altcineva.)
Ţine cont de câteva aspecte atunci când îţi structurezi răspunsurile la interviul de angajare!
Nu am luat parte la prea multe interviuri de angajare până acum, dar consider că această tehnică m-a ajutat să fac faţă celor mai dificile dintre ele. Tehnica presupune să ţin cont de: Situaţie -> Sarcină -> Acţiune -> Rezultat. Angajatorii o folosesc în procesul de recrutare pentru a strânge informaţiile necesare legate de atitudinea şi abilităţile potenţialilor angajaţi.
Dacă îţi vei structura astfel răspunsurile şi vei vorbi despre situaţii particulare şi despre cum ai contribuit pentru a le rezolva sau îmbunătăţi, pericolul de a te bâlbâi va fi mai mic, răspunsurile vor fi mai uşor de urmărit, iar punctele-cheie vor fi foarte clare.
Pentru alte sugestii, încearcă să citeşti British Council Business Magazine, o revistă despre afaceri şi locul de muncă. Aminteşte-ţi că trebuie să fii calm, să te foloseşti de notiţe, să oferi exemple clare şi să fii optimist. Am încredere că te vei descurca foarte bine!