Unul dintre motivele pentru care iubesc să predau este imprevizibilul. Aceleaşi materiale aduse în cinci clase pot construi cinci lecţii care nu seamănă una cu cealaltă deoarece cursanții mei influențează extrem de mult orele prin contribuţiile lor. Mai jos poţi găsi cinci exemple de momente din acest an în care cursanții mei şi-au dezlănțuit imaginația și creativitatea și și-au arătat personalitățile unice în timpul orelor.
Hârtia magică este viitorul nostru
Un subiect care nu dă niciodată greș când vine vorba de stârnirea imaginației este să ne închipuim cum va fi viața în viitor. În timp ce restul oamenilor îsi imaginează că în viitor viața de zi cu zi va fi guvernată de tehnologie, elevii mei consideră deja că asta este ceva firesc. Din acest motiv, ei vor deja să ducă ideea mai departe și își imaginează, de exemplu, cum ar fi să reușești să îți duci mâncarea la gură...prin teleportare. Până la urmă, de ce să te încurci cu lucruri incomode precum cuțite, furculițe și sosuri, când pastele ar putea să îți aterizeze în gură prin psihokinetică?
Conform elevilor mei de la cursurile Primary Plus, viitorul nostru va avea de asemenea grădini zoologice cu Minioni, cascade de ciocolată și chiar dinozauri! Cred că ideea mea preferată legată de viitor a fost că „vom putea să desenăm o imagine a unui loc pe hârtie magică. Apoi o să închidem ochii, o să sărim în imagine, o să deschidem ochii și o să ajungem în locul respectiv!”. Voi începe chiar de pe-acum să îmi perfecționez desenele cu insule tropicale.
Ghid gratuit pentru procesul de învățare a limbii engleze de către copilul tău - Tot ce trebuie să știi pentru a-ți sprijini copilul în învățarea limbii engleze
Obține manualul
Engleza este parte din tine
Feedback-ul pozitiv este o parte esenţială a oricărei lecții. Este, de asemenea, una din părțile mele preferate, pentru că pot vedea cum elevilor mei li se luminează chipul atunci când eu sau colegii mei le spunem ce au făcut bine.
O sesiune de feedback pe care mi-o amintesc în mod special a avut loc anul acesta, în timpul unei ore cu o grupă Primary Plus. Tocmai ce încheiasem o activitate de vorbire (speaking) în care cursanții își prezentaseră ideile legate de noi invenții. I-am spus elevului meu Vlad că se descurcase foarte bine, pentru că folosise multe cuvinte diferite. În loc să am parte de obișnuitul zâmbet timid pe post de răspuns, Vlad s-a ridicat în picioare și ne-a făcut următorul anunț: „Da, deoarece mama mea îmi vorbește în engleză în fiecare zi. Am engleza în SÂNGE!”
Viața e ca... ciorba de burtă?
Lecțiile despre metafore și comparații sunt o ocazie interesantă de a vedea direcțiile ciudate și minunate în care se pot îndrepta mințile studenților mei. De la simpla întrebare „Ce este viața?”, punct de pornire pentru conversație, cursanții mei m-au informat, printre altele, că viața este:
„o carte, pentru ca sunt multe povești; are părți bune și părți rele, dar îmi place”
„o bucată de lemn, pentru că atunci când îmbătrânești, te rupi”
„o kendama, pentru că toată lumea se dă mare și face scheme”.
Trecând la alte subiecte, am aflat că „muzica rock e ca un dragon agitat”, „să porți haine e ca și cum ai purta emoji-uri”, și că cititul este „ca atunci când aștepți să cumperi ceva, pentru că e plictisitor”, dar și „o poartă spre un palat al imaginației”.
Admit că sunt părtinitoare, dar metafora mea preferată din acest an este: „engleza e ca iubirea, pentru că rămâne alături de tine pe viață și nu te părăsește niciodată.”
Vă întrebați de ce e viața ca ciorba de burtă? Ei bine, aparent pentru că e delicioasă!
Un costum demn de ținut minte
Îmi place foarte mult să țin lecții de cultură, în care învățăm despre sărbători, pentru a le oferi cursanților mei o idee despre ce se sărbătorește în jurul lumii, precum și să aflăm despre sărbătorile mai des întâlnite. În astfel de ocazii, îi încurajez pe elevii mei să se costumeze, pentru a simți cu adevărat spiritul sărbătorii de care ne bucurăm, iar una din cele mai populare sărbători pentru care putem face asta este Halloween.
Anul acesta au venit la oră multe vrăjitoare, câțiva supereroi... și ceva ce nu mai văzusem până atunci. În timp ce îmi pregăteam lista de prezență la începutul orei, s-a auzit o bătaie la ușă, în urma căreia a intrat în clasă unul dintre elevii mei, care purta:
Dovleci strălucitori pe cap
Un tricou cu dovleci
O față de masă din pâslă cu model cu dovleci în jurul umerilor
Pantaloni și mânuși cu model de schelet
O mână ciopârțită falsă
„Oau, arăți înfricoșător!”, i-am zis eu. „Dar în ce te-ai costumat, mai exact?” „Doamna profesoară, mama a mers la supermarket și a luat tot ce era înfricoșător. Eu sunt TOT Halloween-ul!”
Învățați de la austrieci
Îmi place ca studenții mei de școală generală să fie responsabili de propriul lor proces de învățare, să învețe singuri și să ajungă la concluzii individuale pe diferite teme. În această idee, am făcut de curând un proiect care analiza cum poți să înveți din greșeli. Îmi dau seama că elevii mei se confruntă cu multă presiune în viața de zi cu zi și am dorit să le dau posibilitatea să își dea seama cum pot transforma într-o lecție valoroasă o situație care nu a decurs tocmai cum s-ar fi așteptat.
Mă așteptam să se îndoiască de acest raționament, dar mi-au dovedit că mă înșelasem și au acceptat ideea că o greșeală poate fi o ocazie de a învăța. Au făcut postere cu gândurile și descoperirile lor care s-au dovedit cu mult mai înţelepte decât mă aşteptam din partea unor adolescenţi. Câteva dintre cugetările lor sunt:
„Uneori ceea ce e greșit te ajută să găsești ceea ce e corect. Greșelile ne ajută să clarificăm ce ne dorim cu adevărat și cum ne dorim să trăim”
„Cu toții greșim, este ceva uman, ce nu poate fi evitat. Ce alegem apoi să facem cu experiența pe care o câștigăm de pe urma acelor greșeli este însă ceea ce face toată diferența”.
„Nu poți învăța de pe urma unei greșeli decât dacă admiți că ai comis-o. Dacă dai vina pe altcineva, te îndepărtezi de o posibilă lecție”.
Nu numai că au reușit să exprime idei atât de elocvente, dar le-au și aplicat în viețile lor, oferindu-mi o gamă largă de exemple despre cum au adoptat acest mod de gândire.
Poate că cel mai optimist gând cu care am rămas de pe urma proiectului a fost că „Oricât de rău crezi că ai greșit la școală, te poți consola mereu gândindu-te că în 1788, armata austriacă s-a atacat singură și și-a ucis proprii soldați!
Dacă ți-a plăcut această scurtă privire aruncată în sala de clasă, poate te va interesa să vezi albumul nostru anual, care este plin cu lucrări realizate de cursanții noștri în acest an.
Dacă ai copii care de asemenea învață engleză și au povești amuzante din sala de clasă, împărtășește-le povestea pe pagina noastră de Facebook!