Lumea se schimbă şi la fel şi nevoile copiilor noştri. Prin ceea ce învaţă şi prin felul în care o fac, copiii trebuie să fie pregătiţi pentru a munci şi a trăi într-un mediu tehnologizat şi multicultural. În acord cu opiniile profesorilor, ale oamenilor de afaceri şi ale experţilor în educaţie, organizaţia educaţională din Statele Unite Partnership for 21st Century Skills a identificat ceea ce numim „cei patru C ai învăţării în secolul XXI”. Este vorba despre patru aptitudini de bază pe care copiii trebuie să le dezvolte pentru a reuşi în societatea modernă, la muncă, dar şi acasă.
Claire Hughes, profesor la British Council, dezvăluie cum sunt incluse aceste aptitudini in cadrul orelor de limba engleză de la British Council, astfel încât să ne ajutăm cursanţii să-şi găsească fericirea şi să se simtă împliniţi pe viitor.
Colaborarea
Colaborarea eficientă, adică acţiunea “a două sau mai multor persoane de a lucra împreună pentru a crea sau a atinge acelaşi scop”, este esențială pentru succesul relaţiilor sociale sau profesionale. Oamenii reuşesc să colaboreze atunci când îşi dau seama cum pot contribui într-o echipă. De obicei, când îmi întreb studenţii la ce sunt buni, primesc răspunsuri precum: „Am luat nota maximă la testul de matematică, deci sunt bun la mate”. Este minunat că îşi cunosc abilităţile academice, însă adesea, ei nu sunt capabili să îmi enumere calităţile care ţin de personalitatea lor, de exemplu a şti cum să îi motiveze pe ceilalți, sau cum să empatizeze. De aceea, noi includem munca de echipă în timpul orelor de curs, ajutându-i pe copii să devină conştienţi de ceea ce pot aduce într-o echipă, dar şi de cum îşi pot uni puterile şi talentele pentru a atinge un scop prestabilit.
Învăţarea unei limbi străine este strâns legată de munca în echipă, din moment ce limba presupune, prin natura sa, comunicarea cu ceilalţi. De aceea, cursurile noastre sunt planificate astfel încât să îi îndemnăm pe copii să comunice. Cursanţii nu fac numai să exerseze limba de dragul de a exersa, ci folosesc limba cu un scop. Astfel de scopuri includ planificarea unui eveniment, rezolvarea unei probleme sau conceperea a ceva cu totul nou.
Odată ce sarcina a fost dusă la bun sfârşit, evaluăm procesul și fiecare student îmi spune cu ce a contribuit la realizarea produsului. Discutăm despre problemele pe care le-au întâmpinat în cadrul echipei şi despre cum am putea remedia aceste dificultăţi atunci când vor lucra din nou împreună. În timpul activităţii, fiecare vine cu o idee, este sau nu de acord cu altele, face sugestii şi îşi exprimă părerea. Aceste abilităţi le vor folosi de nenumărate ori pe viitor, în vieţile lor personale şi profesionale.
Ghid gratuit pentru procesul de învățare a limbii engleze de către copilul tău - Tot ce trebuie să știi pentru a-ți sprijini copilul în învățarea limbii engleze
Obține manualul
Capacitatea de a gândi critic
Gândirea critică este abilitatea de a analiza obiectiv şi de a evalua o problemă, care conduce la formarea unui raţionament şi este înclusă în cursurile noastre într-o varietate de moduri.
Unul dintre ele presupune să citim fragmente autentice şi să ascultăm texte citite de alte persoane. Îi rugăm pe cursanţii noştri să reflecteze asupra a ceea ce au citit, să facă legături cu experienţele lor personale de dinainte de a fi citit şi să vadă imaginea de ansamblu. Îi încurajăm şi să analizeze sursa informaţiei, evaluându-i credibilitatea.
Apoi, analizăm mai în profunzime semnificaţiile textului, identificând argumentele principale, ideile de bază, precum şi felul în care acestea sunt justificate. Toate acestea conduc la dezvoltarea abilităţilor productive ale cursanţilor. De exemplu, odată ce un student a citit o recenzie a unei aplicaţii, a analizat opiniile celui care a scris-o, precum şi felul în care a detaliat şi şi-a justificat opinia, acesta este pregătit să îşi scrie propria recenzie.
De aceea, practicarea limbii engleze îi încurajează pe cursanţi să dezvolte păreri imparţiale şi echilibrate în legătură cu o varietate de subiecte, oferindu-le de asemenea instrumentele cu ajutorul cărora să se exprime convingător.
Comunicarea
Comunicarea este, în esenţă, „împărtăşirea şi schimbul informaţiei prin intermediul vorbirii, al scrisului, sau utilizând un alt mijloc”. Totuşi, simpla acţiune de a transmite informaţii implică mult mai mult decât cuvintele folosite. Actul vorbirii trebuie judecat din perspectiva reuşitei unei persoane de a asculta activ, a registrului limbajului utilizat, a volumului vocii şi aşa mai departe.
În timpul cursurilor noastre, explorăm, printre altele, rolul unei anumite tonalităţi. Sunetele/ literele accentuate într-o frază/ propoziţie pot afecta felul în care mesajul tău în limba engleză este primit şi înţeles de cei cărora li te adresezi. Propoziţia: “I never said he stole the money”, în traducere “Eu nu am spus niciodată că el a furat banii”, poate avea şapte înţelesuri diferite, în funcţie de cuvântul pe care cade accentul atunci când o spui.
Atunci când facem exerciţii de vorbire la curs, profesorii oferă indicaţii care trec dincolo de limbajul utilizat. Ne interesează şi ceea ce se spune, tonul vocii, care sunt reacţiile oamenilor şi cum sunt dezvoltate ideile. Evaluăm claritatea, interacţiunea şi felul prin care este adusă o notă personală prin utilizarea limbii engleze. Noi îi învăţăm pe studenţii noştri că pentru a comunica eficient, nu contează numai ce spui, ci şi cum spui.
Creativitatea
Este dificil să definim creativitatea, dar o definiţie ar putea fi: „Creativitatea este procesul de a emite idei originale care să aibă însemnătate”. Astfel, pentru mine creativitatea este o abilitate utilă în toate aspectele vieţii şi nu se rezumă la imaginaţie, ci încurajează şi dezvoltarea abilităţilor de a rezolva probleme, din moment ce ideile utile provin din abordarea situaţiilor într-o nouă manieră.
Dar cum includem creativitatea în procesul de învăţare? Structura prezentului perfect nu poate fi interpretată într-un mod creativ, pentru că nimeni nu ar înţelege. Totuşi, structura şi înţelesul cuvintelor reprezintă doar un aspect de care ne ocupăm în timpul cursurilor noastre. Odată ce studenţii se acomodează cu subiectul de limbă care se studiază, ajung să îl folosească pentru a rezolva o anumită sarcină.
Sarcinile sunt de obicei centrate în jurul unei probleme, de exemplu: “Un prieten se gândeşte să viziteze Bucureştiul, dar nu ştie nimic despre oraş. Cum i l-ai putea descrie?” Noi îi ajutăm pe studenţi să folosească limba pe care o exersează, dar în acelaşi timp extindem sarcina pentru a-i ajuta să găsească vocabularul potrivit pentru a-şi dezvolta şi exprima ideile în limba engleză. Sarcini precum aceasta generează răspunsuri diferite din partea fiecărui student, fiecare utilizând limbajul pe care îl cunoaşte pentru a răspunde la întrebare într-un mod personal. Una dintre descrierile mele favorite pe care le-au propus pentru această activitate a fost: “Traficul este mai lent decât Internet Explorer”!
Încrederea în sine
Toate aceste abilităţi vor conduce la sporirea încrederii în sine a copilului tău, ceea ce îl va ajuta să facă progrese în învăţarea limbii engleze. Sala de clasă este un loc util pentru cei care doresc să-şi testeze limbajul proaspăt studiat şi abilitatea de a comunica, având avantajul de a fi ajutați de profesori, dar şi de ceilalţi cursanţi, ceea ce îi va ajuta să devină mai curioşi, mai plini de imaginaţie, mai eficienţi şi să comunice prin intermediul mai multor limbi.