By Rosie O'Brien

23 ianuarie 2017 - 12:27

Colourful paper planes
©

Colourful paper planes by Bernardo R on Flickr Creative Commons.

Sunteți curioși de numărul de proiecte creative pe care le face în clasă copilul dumneavoastră și dornici să aflați cum de aduce acasă atât de multe lucrări? Rosie O’Brien, profesor la British Council, explică în continuare modul în care activitățile practice pot îmbunătăți experiența de învățare în sala de clasă.

Avantajele fizice ale activităților practice în sala de clasă

Înainte ca un copil să poată începe să scrie, trebuie să își dezvolte mușchii de care are nevoie pentru a ține un creion și a apăsa cu el pe hârtie suficient de tare încât să poată lăsa o urmă. Acești mușchi se dezvoltă prin colorat, pictat, lipit sau prin orice altă activitate practică! În plus, distrându-se de minune, copilul dumneavoastră nu va privi aceste activități drept muncă solicitantă sau exerciții! Chiar și după ce copilul dumneavoastră a început să scrie, acești mușchi vor continua să se dezvolte pe parcursul copilăriei, având mereu de câștigat de pe urma exercițiilor periodice.

Capacitatea de a-ți folosi ambele părți ale corpului în moduri independente, dar simultan, cu scopul de a îndeplini o sarcină, se numește coordonare bilaterală. Înainte de a stăpâni această tehnică, copiii mici au tendința să își miște ambele părți ale corpului în același timp. Ei au nevoie să învețe să își folosească ambele brațe în mod independent înainte de a face activități simple, cum ar fi să se îmbrace, să își încheie nasturii sau să folosească un cuțit și o furculiță. Activitățile practice îmbunătățesc această capacitate prin activități precum ținerea hârtiei cu o mână și tăierea, coloratul sau lipitul cu cealaltă.

Prin activități precum pictatul cu degetele, construirea de modele sau înșirarea mărgelelor pe ațe, cei mici își îmbunătățesc și coordonarea mână-ochi, care este utilă pentru activități precum cititul, scrisul sau practicarea sporturilor.

Cum pot activitățile practice să ajute la învățarea limbii engleze

Activitățile practice le oferă copiilor oportunitatea de a folosi limba engleză într-un context autentic, devenind stăpâni asupra cuvintelor pe care le folosesc. De exemplu, o activitate în care copiii își desenează/construiesc/pictează propria lor grădină zoologică, alegând animalele și motivându-și alegerile, face ca vocabularul să prindă viață într-un mod mult mai eficient decât simpla răsfoire a unor cartonașe. Cu cât este mai distractiv și interesant procesul de învățare, cu atât este mai ușor de reținut.

În timpul activităților practice, copiii fac mult mai mult decât să învețe o limbă. Sunt nevoiți să ceară materiale de anumite culori și în anumite cantități, să ceară obiectele de papetărie de care au nevoie, precum și orice fel de ajutor le este necesar. Este important pentru copii să știe cuvintele potrivite pentru carioci, creioane colorate și creioane cerate.

Atunci când copiii lucrează la proiecte practice, profesorii au ocazia de a avea conversații individuale cu studenții la un nivel mai personal și de a le pune întrebări mai detaliate. Legătura dintre elev și profesor devine astfel mai strânsă, ducând la o mai bună experiență de învățare a limbii.

De asemenea, activitățile practice le oferă elevilor mai tăcuți o șansă de a-și exersa abilitățile de vorbire și de a exersa folosirea vocabularului în limba engleză într-un mediu mai puțin intimidant. Profesorii se folosesc adesea de aceste intervale pentru a verifica dacă există copii care au întâmpinat dificultăți cu vocabularul asociat și le pot oferi sprijin individual, dacă este nevoie.

Ghid gratuit pentru procesul de învățare a limbii engleze de către copilul tău - Tot ce trebuie să știi pentru a-ți sprijini copilul în învățarea limbii engleze
Obține manualul

Avantajele activităților practice în sala de clasă

Activitățile practice necesită răbdare. Să aștepți ca unul dintre colegii tăi să termine de folosit lipiciul/creionul colorat/ascuțitoarea necesită foarte multă răbdare din partea unui copil de cinci ani care are o idee super! În mod asemănător, să aștepți ca vopseaua sau lipiciul să se usuce înainte de a trece la următorul pas sau înainte de a le arăta proiectul părinților, necesită multă disciplină, ceea ce reprezintă o deprindere foarte importantă în viață.

Acest lucru îi face pe copii să învețe să lucreze bine împreună, să își aștepte rândul, să împartă obiectele și să se ajute între ei. Cu toate că pe parcursul timpului a fost nevoie să soluționez multe conflicte despre cui îi venise rândul să folosească lipiciul, observ mereu că cei mici lucrează împreună în timpul activităților practice. Elevii colaborează des, folosindu-și diferitele aptitudini; dacă își dau seama că unul dintre ei poate desena oameni foarte bine, vor negocia adesea, folosindu-se unul de punctele tari ale celuilalt.

Pe de altă parte, lucrul practic le dezvoltă copiilor și gândirea independentă, permițându-le să interpreteze idei într-o manieră proprie și forțându-i uneori să rezolve singuri probleme.

Activitățile practice pot fi dificile. Se poate întâmpla ca animalele de hârtie să fie tăiate pe jumătate, ca degetele să se umple de lipici, iar lucrurile nu se întâmplă întotdeauna conform așteptărilor. În aceste momente dificile, abilitățile copiilor de a rezolva probleme sunt îmbunătățite. Aceștia se obișnuiesc cu incertitudinea și învață să își adapteze planurile. Acest lucru se întâmplă atunci când copiii lucrează individual, dar și când fac parte dintr-un grup. Își dau seama cum să se folosească de abilitățile fiecăruia pentru a construi ceva împreună, dar și cum să combine culorile pe cont propriu, pentru a obține o culoarea nouă de care au nevoie.

Folosirea activităților practice pentru a încuraja creativitatea

Spre deosebire de învățarea unei limbi, nu există moduri corecte sau greșite de a duce la bun sfârșit o activitate practică, ceea ce îi învață pe copii o lecție valoroasă, anume că nu toate situațiile au o singură soluție.

Lucrul manual le dezvoltă copiiilor gândirea critică și îi învață cum creativitatea este un avantaj în sala de clasă. Această aptitudine este adesea subestimată, însă studiile efectuate de International Child Art Foundation arată că „un copil care este expus la artă dobândește aptitudini speciale de a gândi creativ, de a fi original, de a descoperi și inova, și de a crea proprietate intelectuală - atribute cheie pentru succes individual și prosperitate socială în secolul 21”. În publicația noastră „Creativitate în timpul cursurilor de limba engleză” (Creativity in the English Language Classroom), Alan Maley, profesor de limba engleză, afirmă: „Creativitatea este necesară pentru supraviețuire. [...] Creativitatea ne ajută să ne adaptăm schimbării și, din moment ce lumea se schimbă fără încetare, vor fi necesare din ce în ce mai multe soluții creative”.

Legătura dintre activitățile practice și inteligența emoțională

Activitățile practice care au loc în sala de clasă le permit copiilor să își formeze opinii și să își găsească propria voce. Acestea le oferă un spațiu sigur în care să își construiască o identitate și să își dea seama cum să își găsească propriul loc în lumea înconjurătoare. Arta poate fi liniștitoare și poate fi un mediu sigur de exprimare a emoțiilor, copiilor putându-le fi mai ușor să se exprime în acest fel, decât prin intermediul cuvintelor. Folosind arta în clasă, le arătăm celor mici un mod valoros în care se pot folosi de artă pe viitor pentru a face față oricărui fel de eveniment cu impact emoțional.

Învățarea unei limbi poate fi dificilă; anumiți copii pot întâmpina probleme, își pot pierde încrederea în propriile abilități și se pot simți copleșiți de cantitatea de informație care le este necunoscută. Totuși, spre deosebire de procesul general de învățare a limbii, activitățile practice se finalizează cu un produs finit, ceea ce îi conferă copilului un sentiment de satisfacție și de împlinire. Dacă unui copil i-a făcut plăcere activitatea, dacă se simte mândru de aceasta și își dorește să o păstreze acasă pentru luni de zile, șansele ca acesta să își amintească lecția și vocabularul asociat sunt mult mai mari.

Prin intermediul activităților practice, copiilor le pot fi prezentate diferite culturi, diferite perspective și diferite opinii. Asemenea cititului, lucrul manual le permite copiilor să exploreze și să înțeleagă lumea nu doar prin intermediul propriilor ochi, ci și prin cei ai altor oameni. Acest lucru le va lărgi orizonturile, dezvoltându-i copilului dumneavoastră abilitățile empatice și făcându-l mai tolerant.

Lucrul manual nu trebuie să rămână doar în sala de clasă! Acum că ați aflat mai multe despre beneficiile artei și ale activităților practice, de ce să nu încercați câteva idei distractive și acasă?