By Laura McWilliams

23 decembrie 2022 - 10:00

©

Siora photography (Unsplash)

Mărturisire: Dacă ați citit oricare dintre blogurile mele anterioare în limba franceză, nu a fost scris de mine în totalitate. Eu scriu blogurile în limba engleză, iar unul dintre dragii mei colegi le traduc. De data aceasta, însă, l-am scris în franceză, așa că nu va fi perfect. Citiți până la sfârșit pentru a afla de ce...

În fiecare ianuarie, mulți oameni își fac rezoluții pentru anul care urmează. Cele mai multe rezoluții se concentrează pe a fi mai bun la ceva: obținerea de note mai bune (a învăța mai mult, a începe un curs nou), a avea mai multă grijă de sănătatea noastră (a renunța la fumat, a începe să alergăm) sau a face mai bine la locul de muncă (a obține o promovare sau o creștere salarială)

Cum să vorbești limba engleză cu încredere – Ghid gratuit - Tot ce îți trebuie pentru a-ți dezvolta încrederea în tine atunci când vorbești limba engleză
Obține ghidul

O rezoluție pe care oamenii nu o fac în general, dar pe care cred că ar trebui să o facă, este de a face mai multe greșeli.

Da, știu că la început poate sună puțin nebunesc și contraintuitiv. Este firesc să-ți fie frică să faci greșeli. Nimănui nu-i place să facă sau să spună ceva caraghios, mai ales legat de ceva pentru care am depus timp, efort sau chiar bani pentru a învăța.

Învățarea limbilor străine este un bun exemplu în acest sens, pentru că atunci când vorbim o limbă străină, este ceva foarte real în joc. Încercăm să comunicăm pentru a realiza ceva tangibil. Ar putea fi mize mari, cum ar fi să vorbești cu un coleg dintr-o altă țară pentru a rezolva o problemă întâmpinată la o factură de mii de euro, sau ar putea fi mize mai mici, cum ar fi să vorbești cu recepționerul hotelului pentru a afla la ce oră micul dejun este servit. În orice caz, până la urmă există un rezultat real. Și nimeni nu vrea să piardă micul dejun, nu?

Cu toate acestea, este important să realizăm că greșelile fac parte din modul în care învățăm. Faptul că faci greșeli în timp ce înveți o limbă străină, de fapt, te face să înveți mai bine. Iar acest lucru este adevărat prin prisma următoarelor două motive:

Greșelile sunt valoroase

A greși este o experiență de învățare utilă, atât timp cât reacționezi corect. Greșelile și eșecurile creează amintiri mai puternice decât succesele, astfel încât să putem învăța din ele și să evităm să le repetăm. Dar pentru a face acest lucru, depinde, totuși, de modul în care reacționezi la greșeală.

Pentru a explica acest lucru, trebuie să ne uităm la două studii care investighează ce se întâmplă în creierul oamenilor atunci când fac greșeli.

Un studiu a folosit studenți care aveau de finalizat o sarcină de calculator, iar celălalt a observat medicii care alegeau ce medicamente să prescrie. În ambele studii, participanților li s-a spus rapid dacă au luat decizia corectă sau nu și au avut șansa de a repeta sarcina pentru a pune în practică ceea ce au învățat.

Ambele studii au descoperit că există două răspunsuri tipice ale creierului la greșeli. La primul tip de răspuns, greșeala acționează ca o alarmă, iar creierul devine mai alert. Acesta încearcă să înțeleagă greșeala și rămâne mai concentrat în timpul următoarei decizii, ca și cum ar încerca să prevină ca aceasta să se repete. În cazul acestui tip de răspuns, oamenii chiar învață și se îmbunătățesc.

Al doilea tip de răspuns, totuși, este mai degrabă ca o ușă care se închide în creier. Creierul va considera greșeala ca fiind o amenințare. Pentru a evita sentimentele negative de rușine și îndoială, creierul alege să nu se gândească la greșeală – și astfel nu învață cum să evite repetarea acesteia.

Ambele studii au descoperit că opinia persoanei asupra conceptului de inteligență prezicea precis reacția creierului. Cei care credeau că inteligența ca fiind „de plastic” și se poate dezvolta și se poate schimba de-a lungul vieții cuiva, erau mult mai înclinați înspre a acorda atenție greșelilor lor. Pe de altă parte, oamenii care credeau că inteligența este fixă, adică fie ești bun la activitate, fie nu, au avut tendința de a nu se uita și învăța din greșelile lor.

În concluzie, ce putem învăța de la aceste studii? Consider că aceste studii ne spun că greșelile pe care le facem pot fi văzute ca oportunități de învățare și nu ca potențiale probleme. Într-adevăr, acest lucru nu este neapărat ușor, dar, în realitate, ne putem antrena creierele.

Greșelile nu contează întotdeauna

Pare o erezie ca un profesor de limbi străine să scrie că greșelile ar putea să nu fie întotdeauna foarte importante – dar este adevărat. În lingvistică, există un domeniu specializat numit „analiza erorilor” și, astfel, putem clasifica erorile în moduri diferite, dar o modalitate importantă de analiză este dacă acestea sunt „globale” sau „locale” – și asta nu are legătură cu faptul că aceste greșeli sunt făcute peste tot. lume sau doar aici, în Franța!

Erorile globale împiedică, într-un fel, cealaltă persoană să înțeleagă ceea ce încerci tu să spui. Sensul nu este clar, iar comunicarea se întrerupe. În schimb, erorile locale, deși încă sunt erori, nu împiedică comunicarea și înțelegerea.

Erorile globale sunt întotdeauna importante, dar erorile locale pot fi ceva pentru care face griji prea mult. Desigur, nu vrem să facem aceste greșeli pentru totdeauna, dar nici nu vrem ca aceste erori să devină o barieră în calea utilizării efective a limbii străine pe care o învățăm.

Elevii care își asumă riscuri și comunică foarte mult în limba pe care o învață, chiar dacă fac unele erori locale pe parcurs, își dezvoltă încrederea și asta îi încurajează să continue călătoria de învățare, să se pună în situații în care obțin mai multă practică și mai multe oportunități de învățare . Cursanții care lasă frica de o greșeală să-i împiedice, chiar și să încerce, se vor trezi că învață într-un ritm mai lent și, de asemenea, vor avea mai multe șanse să renunțe complet.

Deci, pentru a rezuma, chiar dacă proverbul latin „Errare humanum est” (a greși este uman) este adevărat și greșelile sunt inevitabile, chiar nu ar trebui să le lăsăm să ne împiedice să folosim o limbă nouă pe care o învățăm. În schimb, haide să le îmbrățișăm! 

Și de aceea am încercat să scriu acest text în franceză. Una din rezoluțiile mele pentru următorul an este să-mi permit să fac mai multe greșeli. Am emoții, dar am și încredere, dragă cititor, că nu-mi vei judeca franceza și că, în schimb, vei asculta mesajul pe care încerc să-l transmit, adică dacă înveți limba engleză, folosește-o. Vorbeste-o. Scrie-o. Bucurați-vă de ea și nu lăsați frica de greșeli să vă oprească.